Projekt “Trzeci krok w Europie – kontynuacja ponadnarodowej przygody w XXI LO w Warszawie” to kolejna inicjatywa Liceum im. H. Kołłątaja w Warszawie, realizowana na bardzo wysokim poziomie, tym razem we Włoszech. Osiągnęliśmy wszystkie założone cele, jedyną zmianą, zaaneksowaną i nie mającą wpływ na rezultaty, była zmiana szkoły przyjmującej na Istituto Salesiano G. Bearzi w Udine, która okazała się placówką bardzo innowacyjną i zaangażowaną w cały projekt. Organizacja i współpraca przebiegała przyjaźnie, ale przede wszystkim solidnie, konkretnie i rzeczowo. Obie strony były zadowolone z partnerstwa.
Łącznie z obu szkół partnerskich w projekcie wzięło udział 30 uczniów i 6 nauczycieli, w tym 20 uczniów i 4 nauczycieli (w tym wicedyrektor historyk, nauczycielka rysunku, filolożka) z Polski oraz 10 uczniów i 2 nauczycieli z Włoch. Mobilność została opracowana głównie dla uczniów z klas o profilu architektonicznym, językowym i humanistycznym. W projekcie uczestniczyły także osoby ze zmniejszonymi szansami edukacyjnymi. Mobilność trwała 12 dni, na co składały się 2 dni programu kulturowego i 10 dni programu merytorycznego. Rozpoczęła się 19.09.2022 a zakończyła 30.09.2022 roku. Uczniowie zostali podzieleni na mniejsze grupy, w których byli polscy oraz włoscy uczniowie, co pozwoliło zrealizować cele skuteczniej. Zajęcia odbywały się w głównej mierze w szkole przyjmującej w formie tradycyjnych, interaktywnych zajęć czy konwersacji w liczbie 6 godzin dziennie, a także w formie pracy w plenerze, warsztatów organizowanych przez Szkołę w Udine i okolicznych miejscowościach
Tematem mobilności była „Architektura klasyczna i użytkowa regionu Niziny Weneckiej”. Zadaniem uczniów było porównanie pod kątem architektonicznym dwóch miast w formie bloga. Strona podzielona jest na 4 działy, z których można się dowiedzieć o:
- architekturze teraźniejszej – użytkowej
- architekturze zabytkowej
- dostępności architektonicznej dla osób z niepełnosprawnością (temat ten już poruszyliśmy przy okazji mobilności uczniów w Grecji i chcieliśmy go kontynuować we Włoszech)
- różnicach i podobieństwach architektury Warszawy i Udine
Każda z grup przygotowała min. po 3 wpisy na bloga pełne jakościowych zdjęć i ciekawych wielojęzycznych opisów. Głównym językiem, który ćwiczyli i którym posługiwali się między sobą uczniowie, był język angielski. Dobrze opracowany program, praca w międzynarodowym środowisku, ambitni młodzi ludzie – wszystko to pozwoliło na wzmocnienie kompetencji kluczowych uczestników, w tym w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, językowych, cyfrowych, osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się oraz świadomości i ekspresji kulturalnej. Projekt wpłynął bardzo pozytywnie i owocnie na uczniów, którzy brali udział w nim udział.
Znaczący wpływ został również zauważony u kadry pedagogicznej, która zwiększyła doświadczenie w zakresie realizacji projektów europejskich, poszerzyła wiedzę i rozwinęła kompetencje zawodowe.
Szkoła wzmocniła swój pozytywny międzynarodowy wizerunek, zyskała nowego partnera zagranicznego, pokazuje się jako placówka nowoczesna, oferująca ciekawe projekty, zachęcające do nauki. Kadra zarządzająca zwiększyła doświadczenie i pewność siebie w zarządzaniu projektami.
Etap upowszechnienia i promocji cały czas trwa i będzie trwać. Chcemy, aby rezultaty trafiały do jak najszerszego grona odbiorców – środowiska szkolnego, lokalnego, stołecznego, krajowego.
The project “The third step in Europe – the continuation of an international adventure at Secondary School No. 21 in Warsaw” is another initiative of the Liceum im. H. Kołłątaj in Warsaw, implemented at a very high level, this time in Italy. We achieved all the assumed goals, the only change, annexed and not affecting the results, was the change of the host school to Istituto Salesiano G. Bearzi in Udine, which turned out to be a very innovative institution and involved in the whole project. The organization and cooperation was friendly, but above all solid, concrete and to the point. Both parties were satisfied with the partnership.
In total, 30 students and 6 teachers from both partner schools took part in the project, including 20 students and 4 teachers (including the vice-principal historian, drawing teacher, philologist) from Poland and 10 students and 2 teachers from Italy. Mobility has been developed mainly for students from architectural, language and humanities classes. People with reduced educational opportunities also participated in the project. The mobility lasted 12 days, consisting of 2 days of the cultural program and 10 days of the substantive programme. It started on September 19, 2022 and ended on September 30, 2022. The students were divided into smaller groups, which included Polish and Italian students, which made it possible to achieve the goals more effectively. Classes took place mainly in the host school in the form of traditional, interactive classes or conversations for 6 hours a day, as well as in the form of outdoor work, workshops organized by the School in Udine and nearby towns.
The theme of the mobility was “Classical and utilitarian architecture of the Venetian Plain”. The students’ task was to compare the architecture of the two cities in the form of a blog. The site is divided into 4 sections from which you can learn about:
- present – usable architecture
- historic architecture
- architectural accessibility for people with disabilities (we have already touched on this topic during the mobility of students in Greece and we wanted to continue it in Italy)
- differences and similarities between the architecture of Warsaw and Udine
Each group prepared at least 3 blog entries each, full of quality photos and interesting multilingual descriptions. The main language that the students practiced and used among themselves was English. A well-designed programme, working in an international environment, ambitious young people – all this allowed to strengthen the competences of key participants, including in the field of understanding and creating information, linguistic, digital, personal, social and learning, as well as cultural awareness and expression. The project had a very positive and fruitful impact on the students who took part in it.
A significant impact was also noticed in the teaching staff, who increased their experience in the implementation of European projects, broadened their knowledge and developed professional competences.
The school has strengthened its positive international image, gained a new foreign partner, shows itself as a modern institution, offering interesting projects that encourage learning. The management staff increased their experience and confidence in project management.
The dissemination and promotion phase is ongoing and will continue. We want the results to reach the widest possible audience – the school, local, capital and national environment.